• język migowy
  • e-mail
  • telefon: +48 32 43 11 006
  • lokalizacja
  • BiP
Strona główna/O Przedszkolu/Koncepcja Pracy Przedszkola

Koncepcja Pracy Przedszkola

Koncepcja Pracy Przedszkola nr 3 im. Janusza Korczaka w Czerwionce-Leszczynach na lata 2020-2025

„Kiedy śmieje się dziecko - śmieje się cały świat”
Janusz Korczak

Misja Przedszkola

Nasze przedszkole ukierunkowane jest na dziecko, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości. Atmosfera przedszkola sprzyja akceptacji każdego dziecka. Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.

Każde dziecko jest dla nas ważne. Robimy wszystko, aby w naszym przedszkolu dziecko czuło się akceptowane i bezpieczne. Tworzymy warunki do jego harmonijnego rozwoju, do bycia samodzielnym, i otwartym na nowe doświadczenia. Przedszkole stwarza dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z rówieśnikami, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobro, prawda i piękno.

Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące.

Wizja Przedszkola

Nasze Przedszkole

  • Zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne.
  • Tworzy warunki do nabywania przez dziecko umiejętności zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi.
  • Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi.
  • Analizuje i ocenia efekty swojej pracy, a uzyskane wyniki wykorzystuje do ciągłego doskonalenia się.
  • Propaguje zdrowy styl życia poprzez realizację szeregu działań promujących edukację ekologiczną.

Kryteria sukcesu

  • Poznanie i zaakceptowanie przez wszystkich praw dziecka.
  • Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
  • Wzrost pozytywnego postrzegania placówki w środowisku lokalnym.
  • Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
  • Wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola, dzięki czemu dziecko osiągnie gotowość do podjęcia nauki w szkole.
  • Poprawa stanu przedszkolnego ogrodu i terenu wokół budynku oraz wyposażenia sal przedszkolnych.

Cele

  • Rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem.
  • Stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem.
  • Stworzenie najkorzystniejszych warunków do rozwoju dziecka oraz osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki w szkole.
  • Nauka przez aktywne działanie.
  • Głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu samodzielności i niezależności od dorosłych.
  • Okazywanie sobie wzajemnej pomocy dziecko-dziecko, dziecko-dorosły.
  • Współpraca z rodzicami płaszczyzną jednolitych oddziaływań.

Metody pracy

„Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie – naucz
Jeśli nie wie – wytłumacz
Jeśli nie może – pomóż”
Janusz Korczak

Akceptuj, toleruj, wspieraj - wydają nam się najwłaściwszymi określeniami i wskazaniami do pracy nauczyciela i determinują one codzienną naszą pracę.
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystujemy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności tj. zabawę.

System diagnozowania osiągnięć dzieci

  • przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
  • szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
  • informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej,
  • półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
  • bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
  • przeprowadzanie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

  • prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
  • teczek prac i innych dokumentów,
  • arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
  • materiałów reportażowych (zdjęcia, film),
  • rozmów.

System informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci

  • nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i przyjętego do realizacji programu,
  • nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
  • informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
  • rodzice o postępach swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych,
  • w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodziców,
  • informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.
  • informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej (rodzice dzieci pięcioletnich i sześcioletnich) w formie pisemnej do końca kwietnia.

Zasady współpracy organizowanej w przedszkolu

Zasady współpracy wychowawczej z rodziną dziecka:

  • przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka,
  • jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,
  • informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innej,
  • włączanie rodziców i innych członków rodzin do działań na rzecz przedszkola,
  • szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców,
  • tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.

Zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym:

  • podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej,
  • współpraca z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, Szkołą Podstawową, MOK , OPS, Policją, Strażą pożarną, Nadleśnictwem, Biblioteką, Zakładami usługowymi, UGiM Czerwionka–Leszczyny, Kołem Gospodyń, Władzami samorządowymi, lokalnymi, itp.,
  • włączanie się w organizowane na terenie gminy przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym, powiatowym, wojewódzkim i ogólnopolskim.

Tradycje przedszkolne

Do tradycji naszego przedszkola należą:

  • Akcja „Sprzątanie świata”
  • Pasowanie na przedszkolaka
  • Dzień Patrona J. Korczaka - Urodziny Przedszkola
  • Światowy Dzień Pluszowego Misia
  • Akcja „Góra Grosza”
  • Akcja zbierania plastikowych nakrętek dla chorego dziecka
  • Dzień Górnika
  • Mikołajki
  • Świąteczne spotkania z rodzicami
  • Karnawałowy bal przebierańców dla dzieci
  • Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka
  • Pożegnanie zimy – Powitanie wiosny
  • Spotkania z Wielkanocnym Zajączkiem
  • Obchody Dnia Ziemi
  • Konkurs plastyczny „Gdybym był królem Maciusiem…”
  • Uroczystość z okazji Dnia Matki
  • Festyn rodzinny
  • Zakończenie roku szkolnego

Model Absolwenta

Dziecko kończące przedszkole:

wykazuje:

  • motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
  • zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
  • umiejętność współpracy w grupie,
  • umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
  • samodzielność,
  • odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami).

posiada:

  • zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla nich sposób,
  • wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli wychowanka podstawową wiedzę o świecie wiedzę pozwalającą osiągnąć gotowość do podjęcia nauki w szkole

umie:

  • cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie

rozumie, zna, przestrzega:

  • prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
  • zasady bezpieczeństwa, zasady higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną
  • zasady kultury współżycia, postępowania,
  • kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
  • potrzebę szanowania przyrody i środowiska.

nie obawia się:

  • występować publicznie - reprezentować grupę, przedszkole,
  • chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
  • wykazywać inicjatywy w działaniu,
  • wyrażania swoich uczuć.
  • prosić o pomoc

Planowane działania

Kierunki działań na lata 2020 - 2025

  • Nasz Patron uczy nas respektowania praw dziecka oraz innych ludzi.
  • Przedszkolak ekologiem i przyjacielem przyrody.
  • Doposażenie bazy przedszkola.
  • Doskonalenie nauczycieli zgodnie z potrzebami określonymi w przyjętej koncepcji pracy.
  • Efektywne współdziałanie z rodzicami i środowiskiem.
do góry