• język migowy
  • e-mail
  • telefon: +48 32 43 11 006
  • lokalizacja
  • BiP
Strona główna/O Przedszkolu/Rozwijanie Kompetencji Kluczowych

Rozwijanie Kompetencji Kluczowych

Kompetencje Kluczowe

Przedszkole Nr 3 im. Janusza Korczaka w Czerwionce-Leszczynach


Kompetencja wg Słownika języka polskiego PWN to - zakres czyjejś wiedzy, umiejętności i doświadczenia.
Kompetencja wg Wikipedii to - połączenie trzech atrybutów: wiedzy, umiejętności i postawy.

Kompetencje kluczowe zostały wpisane do najistotniejszych dokumentów oświatowych. Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życia wskazało kompetencje, wspólne dla wszystkich Europejczyków i niezbędne dla budowania wspólnej Europy, będące połączeniem wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji. Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia.

Wyróżnia się osiem kompetencji kluczowych:

  1. Porozumiewanie się w języku ojczystym
  2. Porozumiewanie się w języku obcym
  3. Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne
  4. Kompetencje informatyczne
  5. Umiejętności uczenia się
  6. Kompetencje społeczne i obywatelskie
  7. Inicjatywność i przedsiębiorczość
  8. Świadomość i ekspresja kulturalna

Porozumiewanie się w języku ojczystym

Rozumiane jest przede wszystkim jako umiejętność skutecznego porozumiewania się w mowie i piśmie w różnych sytuacjach oraz zdolność wyrażania i interpretowania pojęć.
Przyjmuje się, że dziecko kończące edukację przedszkolną powinno umieć opowiadać o zdarzeniach z przedszkola, odpowiadać na pytania, wyjaśniać własną przynależność do rodziny, grupy, narodu.

Działania Przedszkola

Codzienne wspomaganie rozwoju mowy poprzez:

  • wypowiedzi spontaniczne i kierowane
  • słuchanie utworów literackich czytanych zarówno przez nauczyciela, jak i zaproszonych gości
  • ćwiczenia wzbogacające słownictwo wokół określonych tematów
  • ćwiczenia pamięci odtwórczej, nauka ról, wierszy, rymowanek
  • odgrywanie scenek ( drama, teatr kukiełkowy, pacynkowy, zabawy paluszkowe)
  • występy artystyczne dzieci w uroczystościach przedszkolnych - „Jasełka”, „Dzień Babci i Dziadka”, „Dzień mamy i taty”
  • udział w konkursach recytatorskich (wewnątrzprzedszkolnych, międzyprzedszkolnych)
  • zapewnienie wsparcia logopedycznego w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej
  • prowadzenie codziennych zabaw logopedycznych (artykulacyjnych, oddechowych, logorytmicznych) dla całej grupy
  • kontakt z żywym słowem- wyjazdy na spektakle teatralne
  • biblioteczki w każdej sali-codzienny kontakt z literaturą dziecięcą
  • wycieczki do biblioteki miejskiej
  • różnorodne zabawy słowotwórcze, układanie historyjek na podstawie obrazka, zabawy w niedokończone zdania
  • wprowadzanie liter, nauka czytania prostych wyrazów i zdań
  • doskonalenie sprawności grafomotorycznej i motoryki ręki, będących przygotowaniem do pisania ( np. kreślenie liter po śladzie i samodzielnie, kolorowanie, lepienie z plasteliny i wszelkich mas plastycznych, wydzieranka itp.)
  • ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę słuchowo-wzrokową
  • obchody „Światowego Dnia Książki”- promujące czytelnictwo

Porozumiewanie się w językach obcych

Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym (angielskim) opiera się głównie na wprowadzaniu dzieciom zabaw językowych, używaniu prostych zwrotów w języku obcym oraz oswajanie ich z językiem w sytuacjach codziennych - zarówno w zabawie jak i w nauce. Ważne jest również ukazywanie korzyści jakie płyną z umiejętności posługiwania się językiem obcym.
Przyjmuje się, że dziecko, które kończy przedszkole rozumie i reaguje na polecenia w języku obcym nowożytnym, a przygotowanie zawsze odbywa się poprzez zabawę.

Działania Przedszkola

W ramach realizacji zadań z tego obszaru dzieci uczestniczą w zajęciach z języka angielskiego dwa razy w tygodniu: grupy starsze po 30minut, grupy młodsze po 15minut. Zajęcia z języka angielskiego odbywają się zgodnie z programem wybranym przez Radę Pedagogiczną z danego wydawnictwa i rozkładem materiału dostosowanym do danej grupy wiekowej. W trakcie zajęć dzieci poznają różnorodne słowa, zwroty, piosenki, rymowanki, historyjki obrazkowe, które z łatwością zapamiętują. Stosowanie różnorodnych metod np. TPR, Natural Approach oraz technik prowadzenia zajęć, a przede wszystkim zabawowa forma sprawia, że dzieci aktywnie w nich uczestniczą. Dzieci chętnie uczestniczą w zabawach ruchowych, śpiewają piosenki z naśladowaniem , biorą udział w zabawach dydaktycznych, poznają i powtarzają nowe słownictwo. W trakcie całego roku szkolnego dzieci poznają proste zwroty, potrafią się przedstawić, poznają słowa z zakresu ubrań, jedzenia, rodziny, zwierząt, zabawek, kolorów, emocji itp.

Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne

Kompetencje matematyczne obejmują umiejętność rozwijania i wykorzystywania myślenia matematycznego
w celu rozwiazywania problemów wynikających z codziennych sytuacji.

Podstawowe kompetencje naukowo-techniczne odnoszą się do opanowania, wykorzystywania i stosowania wiedzy oraz sposobów i metod objaśniających świat przyrody przez: obserwowanie zjawisk, eksperymentowanie, sprawdzanie, majsterkowanie, przetwarzanie procedur i instrukcji oraz weryfikowanie wiedzy i odnoszenie jej do codziennych sytuacji, które dziecko zna.

Działania Przedszkola

Kompetencje matematyczne

  • ćwiczenia orientacji przestrzennej- to kształtowanie umiejętności które pozwalają dziecku dobrze orientować się w przestrzeni i swobodnie rozmawiać o tym, co się wokół niego znajduje: na, z, obok, pomiędzy, przed, za. Rozumienie przestrzeni zaczyna się od świadomości własnego ciała, od skrystalizowania swojego ja.
  • rytmy-rozwijanie umiejętności skupienia uwagi na prawidłowościach i korzystania z nich w różnych sytuacjach. Rytmy to dostrzeganie regularności w szlaczkach, mozaikach, konstrukcjach.
  • rozwijanie umiejętności mierzenia długości- do ćwiczeń mierzenia możemy używać klocków, patyków, sznurka, chodu stopa za stopą, kroków itp. 
  • kształtowanie umiejętności liczenia- przeliczanie elementów, dodawanie, odejmowanie klasyfikowanie- to zdolność do logicznego grupowania przedmiotów wg ich cech i właściwości.
  • To segregowanie, dzielenie po równo, łączenie w równoliczne grupy.
  • kształtowanie pojęć geometrycznych, odkrywanie pojęć z zakresu geometrii-rozwijanie intuicji geometrycznej 
  • ważenie-zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia
  • mierzenie płynów- ćwiczenia te ułatwiają dziecku zrozumieć sens mierzenia jak również rozwiązywania zadań
  • wiązanie przyczyny ze skutkiem i przewidywanie następstw- ten obszar pomaga dziecku lepiej zrozumieć zmieniającą się rzeczywistość i decyzje dorosłych.
  • konstruowanie gier
  • poznanie wartości pieniądza, rozróżnianie nominałów
  • kodowanie i dekodowanie informacji
  • rozwiązywanie i układanie prostych zadań tekstowych
  • zapoznanie ze znakami matematycznymi +, -, =, <, >

Kompetencje naukowo-techniczne - codzienne działania:

Obserwacja zjawisk atmosferycznych, przyrodniczych, prowadzenie kalendarza pogody, prowadzenie czasowych ogródków w salach na placu zabaw, zabawy mikroskopem, lupą, zabawy z wykorzystaniem bezpiecznych narzędzi (kącik majsterkowicza),zabawy eksperymentalno-doświadczalne (poznawanie podstawowych praw fizycznych, chemicznych),projekty, innowacje.

Zabawy konstrukcyjne

  • budowanie złożonych konstrukcji przestrzennych
  • tworzenie budowli z klocków różnego rodzaju
  • montowanie klocków za pomocą zaczepów i skręcania śrubami
  • budowanie zespołowo konstrukcji
  • planowanie kolejnych etapów działań-słuchanie pomysłów kolegów-realizowanie zadań zgodnie z ustalonym planem
  • łączenie różnorodnych materiałów w czasie wykonywania prac technicznych np. papier z tkaniną
  • korzystanie z prostych narzędzi podczas majsterkowania
  • prawidłowe i ostrożne posługiwanie się przyborami np. nożyczki, igła
  • lepienie dowolnych kształtów z plasteliny, modeliny, masy papierowej, gliny
  • budowanie z piasku i śniegu.

Poznawanie zawodów

  • wypowiadanie się na temat zawodów ludzi mieszkających w okolicy, naszych rodziców
  • interesowanie się pracą ludzi różnych zawodów(np. sprzedawca, kucharka, informatyk, grafik komputerowy)
  • rozumienie społecznego znaczenia określonych zawodów(policjant,strażak, lekarz)
  • podejmowanie zabaw tematycznych w których przyjmowane są wybrane role społeczne
  • podejmowanie prac gospodarczych i podejmowanie działań na rzecz innych
  • rozumienie znaczenia i wartości wykonanej pracy
  • poszanowanie pracy innych(np. prace plastyczne kolegów, ułożone budowle z klocków)

Świat techniki

  • wykonywanie eksperymentów na podstawie zdobytych wiadomości z wykorzystaniem dostępnych materiałów i przyrządów (np. szkła powiększającego,magnesów)
  • rozpoznawanie kolejnych etapów postępu w zakresie przekazywania informacji na odległość (telefon,telegraf, poczta elektroniczna)
  • rozpoznawanie różnych zródeł energii (np. słońce, woda,wiatr) oraz zródła prądu(np. bateria)
  • nazywanie pojazdów, określanie , wskazywanie środków lokomocji(pociąg, samolot, statek)
  • rozpoznawanie środków transportu służące do przewozu ładunków(ciężarówka, wywrotka, śmieciarka)
  • nazywanie i określanie zastosowania takich pojazdów ,jak , karetka pogotowia, wóz strażacki, rozpoznawanie ich numerów
  • rozumienie, że urządzenia techniczne ułatwiają pracę
  • korzystanie z komputera, tablicy multimedialnej, robotów, telefonów

Zabawy badawcze i eksperymenty

  • odróżnianie, opisywanie cech i właściwości materiałów, odróżnianie metalu, plastiku, papieru,drewna (badanie ciężkości przedmiotów poprzez np. opadanie w wodzie na dno, a lekkie unoszą się na jej powierzchni)
  • określanie właściwości badanych ciał i substancji na podstawie wykonywanych doświadczeń (np. rozpuszczalność w wodzie, przewodzenie ciepła, wprowadzanie przedmiotów w ruch za pomocą równi pochyłej)
  • wykonywanie eksperymentów i doświadczeń stosując się dokładnie do instrukcji

Kompetencje informatyczne

Dziecko w wieku przedszkolnym stopniowo i pod kontrolą wprowadzane jest w przestrzeń wirtualną. Podstawa programowa zachęca do umożliwienia dziecku podejmowania samodzielnej aktywności poznawczej, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Działania Przedszkola

  • wykorzystywanie narzędzi TIK(np. magnetofon, laptop, tablica interaktywna)
  • wykorzystywanie Internetu-oglądanie prezentacji, filmów edukacyjnych, gry edukacyjne
  • nauka kodowania przez zabawę, nie tylko z wykorzystaniem narzędzi TIK - Kodowanie na dywanie
  • zajęcia profilaktyczne- dziecko bezpieczne w sieci
  • wykorzystywanie programów do rysowania, kreślenia po śladzie itp.

Umiejętność uczenia się

Uczenie się wg Wikipedii to - „proces poznawczy prowadzący do modyfikacji zachowania osobnika pod wpływem doświadczeń co zwykle zwiększa przystosowanie osobnika do otoczenia”.
Encyklopedia podaje też różne rodzaje uczenia się, co wydaje się być istotnym w życiu przedszkolnym:

  • uczenie pamięciowe,
  • uczenie się przez rozwiązywanie problemów,
  • uczenie się przez próby i błędy,
  • uczenie się przez wgląd (zrozumienie),
  • uczenie się sensoryczne,
  • uczenie się przez naśladownictwo,
  • uczenie się uboczne (mimowolne),
  • uczenie się poprzez zabawę.

Tak więc, kompetencja uczenia się to szeroko rozumiany rozwój człowieka przenikający wszystkie płaszczyzny jego życia, który dokonuje się na różne sposoby.

Działania Przedszkola

  • Przedszkole ma wiele możliwości, aby wpływać na rozwój kompetencji uczenia się w życiu dziecka.
  • Przede wszystkim poprzez realizacje podstawy programowej, która ma na celu rozwijanie wszystkich obszarów u dziecka.
  • Realizujemy programy wychowawcze, ucząc między innymi rozumienia siebie i współdziałania w grupie.
  • Angażujemy się w różne akcje charytatywne ucząc wrażliwości na innych.
  • Jako nauczyciele idąc za myślą Bernie Neville wiemy dobrze, że niedyrektywne (nieświadome) uczenie się, jest trwalsze niż uczenie przez bezpośredni przekaz werbalny dlatego kładziemy nacisk na nauczanie, które angażuje emocje. Uczymy poprzez działanie i doświadczenie.

Kompetencje społeczne i obywatelskie

To „kompetencje osobowe, interpersonalne i międzykulturowe obejmujące pełny zakres zachowań przygotowujących osoby do skutecznego i konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym (…), tzn. rozumiane są jako umiejętność stopniowego wychodzenia poza obszar rodzinny."
Podstawowe umiejętności w zakresie kompetencji społecznych obejmują zdolność do konstruktywnego porozumiewania się w różnych środowiskach, wykazywania się tolerancją, wyrażania i rozumienia różnych punktów widzenia, negocjowania połączonego ze zdolnością tworzenia klimatu zaufania,
a także zdolność do empatii. Jednostki powinny być zdolne do radzenia sobie ze stresem i frustracją oraz do wyrażania emocji w konstruktywny sposób, a także powinny dokonywać rozróżnienia sfery osobistej
i zawodowej. Powinny interesować się rozwojem społeczno-gospodarczym, komunikacją międzykulturową, cenić różnorodność i szanować innych ludzi, a także być przygotowane na pokonywanie uprzedzeń i osiąganie kompromisu.”(…)
Kompetencje obywatelskie opierają się na znajomości pojęć demokracji, sprawiedliwości, równości, obywatelstwa i praw obywatelskich(…).

Działania Przedszkola

  • organizowanie sytuacji edukacyjnych zapoznających dzieci z rodziną, historią okolicy przedszkola, miasta, kraju,
  • zwracanie uwagi na stosowanie zwrotów grzecznościowych, kulturalne zachowanie podczas różnych sytuacji, uroczystości,
  • organizowanie uroczystości z okazji świąt rodzinnych i państwowych, - uczenie tolerancji dla odmienności rasowej, fizycznej,
  • eliminowanie postaw społecznie niepożądanych,
  • ustalanie wspólnie z dziećmi kodeksów grupowych,
  • organizowanie na terenie przedszkola akcji charytatywnych i społecznych na rzecz ludzi i zwierząt poszkodowanych przez los i chorych,
  • współpraca z klubami seniora, młodzieżą z liceum,
  • organizowanie spacerów, i wycieczek do miejsc użyteczności społecznej.
  • spotkania z przedstawicielami różnych zawodów (lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny, strażak, policjant, fryzjer, kominiarz), rodzicami, którzy prezentują swoje zawody (np. prawnik, krawcowa, informatyk, kucharz, rolnik, leśnik)
  • spacery, wycieczki do różnych miejsc użyteczności publicznych, organizacji (sklep, zakład fryzjerski, poczta, biblioteka, straż pożarna, komisariat, bank, ośrodek zdrowia, apteka, kościół, UG)

Kompetencje społeczne i obywatelskie realizują wszystkie obszary podstawy programowej;

  • uczenie się konkretnych zachowań i reakcji;
  • wdrażanie dzieci do współdziałania i współpracy w zespole, pomocy innym;
  • rozwijanie komunikatywności i kreatywności;
  • poznawanie i stosowanie zasad i norm panujących w grupie;
  • ćwiczenia w rozumieniu i zapamiętaniu: w jakim kraju mieszkam, w jakim mieście, na jakiej ulicy;
  • stosowanie na co dzień zwrotów grzecznościowych: proszę, przepraszam, dziękuję;
  • kulturalne zachowanie się podczas różnorodnych sytuacji;
  • budzenie zainteresowania historią swojej rodziny, docenianie roli babci i dziadka w życiu codziennym;
  • propagowanie postawy wyrażającej szacunek wobec Ojczyzny oraz lokalny patriotyzm.

Inicjatywność i przedsiębiorczość

To zdolność do wcielania pomysłów w czyn. Kompetencja ta obejmuje działania zmierzające do rozwoju poczucia sprawstwa przez stwarzanie dzieciom warunków do samodzielnego eksplorowania świata, eksperymentowania, doświadczania. Inicjatywność i przedsiębiorczość są rozwijane wielopłaszczyznowo, i co ważne, ich elementy są obecne podczas wszystkich działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, w których uczestniczy dziecko w przedszkolu.

Działania Przedszkola

  • każdorazowo stwarzane są okazje pozwalające dzieciom samodzielnie doświadczać, eksperymentować, eksplorować (np. robienie kanapek, sałatek, szaszłyków, malowanie, rysowanie, wydzieranie, lepienie, układanie klocków)
  • wyeksponowane są efekty pracy dzieci, tak aby stanowiły one element informacji o rozwoju ich inicjatywności i przedsiębiorczości
  • gromadzone są ciekawe przedmioty, które są wykorzystywane podczas zajęć z dziećmi
  • codzienne zabawy na placu zabaw, w kącikach tematycznych
  • zmienianie wyposażenia w kącikach do zabaw tematycznych, umożliwiające dzieciom: wchodzenie w różne role społeczne, prezentowanie rówieśnikom własnej wiedzy o świecie i własnych zasobów, zajmowanie różnych pozycji  społecznych w grupie zabawowej podczas wymyślania i przebiegu zabawy, doświadczanie tutoringu rówieśniczego i wymiany wiedzy (uczenie się przez współpracę)
  • zabawy doświadczalne i eksperymentalne
  • granie w gry zespołowe
  • współpraca podczas stawiania dzieciom zadań do wykonania w parach, grupach czy zespołach,
  • co pozwala im działać i poczuć odpowiedzialność za ostateczny efekt swoich działań
  • zabawki w przedszkolu (ich liczba, rodzaj) rozwijają pomysłowość dzieci w ich wykorzystaniu
  • dostęp do materiałów i przyborów w sali oraz swoboda w ich wyborze przez dzieci rozwija ich poczucie sprawstwa, wielowymiarową samodzielność, kreatywność w organizacji czasu i zabawy z rówieśnikami
  • udział w warsztatach
  • wycieczki (piesze i autokarowe)

Świadomośc i ekspresja kulturalna

Praca w tym obszarze jest ukierunkowana na twórcze wyrażanie doświadczeń i emocji za pośrednictwem różnorodnych środków ekspresji takich jak: literatury, muzyki, sztuk wizualnych i sztuk teatralnych.
Doświadczenia takie pozwalają na wyrażenie przez dziecko różnorodnych stanów emocjonalnych, wyzwolenie pozytywnych emocji a przez to otwarcie się na nowości. Ponadto wzmacniają inicjatywę i pomagają
w nawiązaniu relacji.
Przedszkole daje dziecku możliwość nie tylko poznawania i odtwarzania rzeczywistości związanej z kulturą i sztuką , ale także eksperymentowania z rytmem, dźwiękiem, ruchem, głosem i grafiką.

Działania Przedszkola

Te kompetencje przedszkolaki nabywają poprzez:

  • zabawę (swobodną i zorganizowaną)
  • wystawy prac dzieci (sala, szatnia, strona internetowa)
  • codzienne organizowane i swobodne zabawy plastyczne z wykorzystaniem różnorodnych technik
  • udział w koncertach, przedstawieniach teatralnych w przedszkolu , w spektaklach teatralnych, lekcjach muzealnych wyjazdowych
  • udział w konkursach: plastycznych, muzycznych, tanecznych, recytatorskich, przeglądach
  • zabawy muzyczne, taneczne, słuchanie muzyki, ilustrowanie muzyki, odtwarzanie ruchem
  • tworzenie przez dzieci instrumentacji muzycznych, zajęcia muzyczno- rytmiczne
  • udział w różnych uroczystościach z udziałem dzieci jako aktorów
  • zorganizowanie dla dzieci kącików teatralnych
  • tworzenie scenografii do przedstawień

Wybrane metody

  • metoda pedagogiki zabawy
  • metoda twórczego myślenia
  • Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
  • metody parateatralne (drama, pantomima, teatr paluszkowy, teatr kukiełkowy, teatr cieni,opowieść ruchowa)
  • metoda Carla Orffa (instrumenty)
  • metoda aktywnego słuchania muzyki według Batti Strauss
  • metoda gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) Rudolfa Labana (improwizacja ruchowa)
  • dziecięca matematyka prof.Ewy Gruszczyk - Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej
  • metoda projektu lub jej elementy
  • edukacja przez ruch według Doroty Dziamskiej

Pomoce dydatkyczne

  • zabawki w kącikach zabaw (klocki, auta, lalki, wózki)
  • gry i układanki stolikowe (puzzle, domino)
  • zabawki sportowe i na plac zabaw (ławeczki, materace, piłki, obręcze, wiaderka, foremki, łopatki, skakanki, bańki mydlane)
  • sprzęt terenowy na placu zabaw
  • narzędzia ogrodnicze (grabki, nasiona, sadzonki )
  • farby, pędzle, kredki, nożyczki, instrumenty muzyczne (bębenek, tamburyno, kołatki,trójkąty, grzechotki, pianino)
  • pomoce „naturalne” (na przykład liście, szyszki, patyki, kasztany, pudełka, tacki papierowe, folia aluminiowa, wełna, guziki, filc, piasek, kasza manna, ryż, masa solna)
  • pomoce „ naukowe” (lupa, mikroskop, globus, mapa, waga, miarka, pęseta, magnes, zegar, piasek kinetyczny liczydło, parawany- teatrzyki, kukiełki, pacynki, garderoba ze strojami, plansze edukacyjne).
do góry